Розробка уроків з теми «Хімічні реакції», 9 клас
Урок 1.
Тема уроку: Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Мета уроку:
· закріпити і поглибити одержані раніше знання про типи хімічних реакцій; продовжити формувати уміння класифікувати хімічні реакції за кількістю і складом речовин, що взаємодіють чи утворюються в результаті реакції, та складати реакції різних типів;
· комплексно розвивати всі компоненти мислення учнів;
· виховувати ініціативність та відповідальність учнів.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: розповідь учителя, хімічний тренінг , індивідуальна робота, демонстраційний експеримент, робота з підручником.
Девіз уроку:
«Усе пізнається в порівнянні».
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
Прийом: «Мозковий штурм»
- Що таке хімічна реакція?
- Які ознаки хімічних реакцій?
- Що показує рівняння хімічної реакції?
- Назвіть основні типи хімічних реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції( розкладу, сполучення, заміщення, обміну).
Завдання №1. «Хімічна естафета» Допишіть рівняння хімічних реакцій і вкажіть тип реакції (учні працюють по черзі коло дошки).
а)Zn + H2 SO4 → б) Fe + Cl2→
в) Al(OH)3→ г)NaOH+ HCl→
II. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми починаємо вивчення нової теми – «Хімічні реакції» (учні записують тему у зошити). Під час вивчення цієї теми ви дізнаєтесь про різні типи хімічних реакцій, про фактори, які впливають на їх протікання; навчитесь використовувати їх на практиці.
На сьогоднішньому уроці ви розширите свої знання про типи хімічних реакцій в залежності від кількості реагентів і продуктів реакції.
III.Вивчення нового матеріалу
1.Робота із таблицею – «Заповнити таблицю»
Класифікація хімічних реакцій
№ п/п
|
Ознаки класифікації
|
Типи реакцій
|
1
|
Зміна числа і складу реагентів і продуктів реакцій.
|
Сполучення
Розкладу
Заміщення
Обміну
|
2
|
Зміна або відсутність зміни ступенів окиснення елементів, які входять до складу речовин, що реагують.
|
Окисно-відновні
Без зміни ступенів окиснення елементів
|
3
|
Виділення або поглинання енергії під час реакції.
|
Екзотермічні
Ендотермічні
|
4
|
Наявність каталізатора.
|
Каталітичні
Некаталітичні
|
5
|
Перебіг реакції до кінця.
|
Оборотні
Необоротні
|
2. Відеодосліди – з «Віртуальної хімічної лабораторії» -
Реакції розкладу (розклад калій перманганату; дихромату амонію - «Хімічний вулкан»).
Що спостерігаємо? Запишіть на дошці хімічнe рівняння:
Що спостерігаємо? Запишіть на дошці хімічнe рівняння:
Які реакції називаються реакціями розкладу? (У підручнику на ст. 82.)
Хімічні реакції, в результаті яких із однієї речовини утворюються дві чи більше нових речовин, називаються реакціями розкладу.
v сполучення(горіння фосфору, сірки в кисні; взаємодія залiза з сіркою), Чи відбулася хімічна реакція? Запишіть на дошці хімічнe рівняння:
4 P+ 5O2→ 2P2O5
S + O2→ SO2
Zn +S=ZnS
Зробіть висновок, до якого типу належать ці хімічні реакції (сполучення); прочитайте визначення у підручнику (ст.82).
Хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова речовина, називаються реакціями сполучення.
v Заміщення (демонстраційний дослід - взаємодія хлоридної кислоти з металами – магній, цинк, алюміній),
В три пробірки наливаємо по 2-3 мл розчину хлоридної кислоти, потім додаємо в 1 – магній, в 2 -гранулу цинку, в 3 – гранулу алюмінію. Що спостерігаємо? (Виділення газу). Запишіть хімічні рівняння і визначте тип хімічної реакції (Заміщення).
Mg +2 HCl =MgCl 2+H2 ↑
Zn +2 HCl =ZnCl 2+H2 ↑
2Al + 6HCl =2AlCl 3+ 3H2 ↑
Прочитайте визначення реакцій заміщення (ст.83).
Хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини, називаються реакціями заміщення.
v обміну - демонстраційний дослід.
З купрум (II) сульфату одержіть купрум (II) гідроксид. Що необхідно додати? (Луг) За якою ознакою можна судити про протікання хімічної реакції? (Випадіння синього осаду)
Запишіть рівняння хімічної реакції і визначте її тип. (Обміну)
CuSO4 +2NaOH=Na 2SO 4 +Cu(OH)2 ↓
Прочитайте визначення у підручнику на ст.84.
Хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинами, утворюючи дві нові речовини, називаються реакціями обміну.
IV.Систематизація і узагальнення знань
1. Вправа «Незакінчене речення»Закінчи речення:
- Реакції сполучення – це…
- Реакції заміщення – це…
- Реакціїї –обміну – це..
- Реакціїї розкладу – це..
2.Тренувальні вправи:
- Індивідуальні завдання учням:
Здійснити перетворення:
Водень → хлоридна кислота → барій хлорид → барій сульфат
кальцій → кальцій оксид →кальцій гідроксид→ кальцій карбонат
Виконати вправи №1,2,3 на ст..84 підручника.
V.Підсумок уроку: рефлексія
Завершіть речення:
«Сьогодні на уроці головним було…», «Мені сподобалося…», «Я дізнався…», «Сьогодні на уроці цікавим було…»
VI.Домашнє завдання: §13, виконати вправи №4, 5, 8.
Творче завдання. Скласти кросворд або ребус із одним із ключових слів: «розклад», «сполучення», «заміщення», «обмін».
Немає коментарів:
Дописати коментар